Keiharde reorganisatie Sanoma kost 500 banen

SanomaOm de machtigste mediagigant van Nederland te blijven, volgt er vanaf vandaag een keiharde reorganisatie. Snijden in de kosten en dus snijden in de banen. Bij Sanoma verliezen 500 mensen hun baan.

Een enorm arsenaal tijdschriften gaan de deur uit of worden wellicht samengevoegd. Met nog slechts 17 grote (lees: goedlopende) bladentitels als Donald Duck, Linda, Margriet en Libelle wil Sanoma de toekomst tegemoet gaan. O.a. Playboy, Kijk, Nieuwe Revu en Panorama overleefden de schifting niet. Deze bladen worden zo goed als verkocht.

Onlangs wist de Telegraaf te melden dat de meeste tijdschriften nog slechts een rompredactie hebben. Dat wil zoiets zeggen dat elk blad zijn kern aan vaste redacteuren heeft (een romp) en dat de invulling verder gedaan wordt door freelancers. Veel valt daar dus niet meer weg te saneren. Toch lijkt de romp nu ook aan de beurt. Sanoma ontdoet zich van maar liefst 32 bladen en dus ook van de werknemers die betrokken waren bij die bladen. Accountfirma Deloitte is gevraagd zich te bemoeien met de verkoop van de afgedankte tijdschriften.

Digitale mediakanalen moet redding brengen

Hoewel de uitgeverstak Ilse Media redelijk naar behoren loopt – mede dankzij het goed bezochte NU.nl – is de Tv-investering nog een groot zorgenkind voor Sanoma. Een aantal jaren geleden kocht Sanoma SBS6, NET5 en Veronica. Die investering leverde weliswaar meer multimediale daadkracht en merkbewustzijn op, toch stemmen de inkomsten via de televisiezenders nog tot weinig tevredenheid bij de investeerder.

SBS6Toch gaat Sanoma nu vol inzetten op de digitale route. Zo wil de organisatie de samenwerking met SBS Nederland verder intensiveren. De Tv-zenders, maar ook de digitale kanalen van het bedrijf moeten leiden tot een beter en samenhangend uithangbord van alle diensten. ‘Wij geloven heel erg in een multimediale strategie. We willen de samenwerking tussen de platforms beter benutten!’, aldus Henk Scheenstra, topman van de Nederlandse uitgeverstak.

De gekozen digitale route lijken een redding voor de medewerkers van NU.nl en andere digitale platformen. Er wordt door NU.nl zelfs gepraat over uitbreiding op dit deel van de werkvloer.

De toekomst is content

Sanoma gaat in de nabije toekomst dus meer digitaal. In een persbericht kondigt het bedrijf 4 nieuwe speerpunten aan. Zo zeggen ze zelf: ‘Sanoma heeft een helder beeld van de veranderingen in het medialandschap. Dat beeld is gebaseerd op vier overtuigingen, die de basis vormen voor de aankondigingen van vandaag’:

  1. De toekomst van media is multi-channel en content is daarbij doorslaggevend.
  2. Consumenten bepalen het tempo en de richting van de media-transformatie.
  3. Om ook in de toekomst succesvol te zijn, moet Sanoma heldere keuzes maken, efficiënt werken en ruimte creëren om te kunnen investeren en ontwikkelen.
  4. Succesvolle groei is alleen mogelijk door samen te werken en nieuwe werkwijzen te omarmen.

Met deze strategie wil Sanoma marktleider blijven in Nederland. Op die positie te houden, moeten 500 mensen op zoek naar een nieuwe job.

Lees ook:

The Content Guys - Maak fans van volgers

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s