Meer content door eigen Flipboard-variant van Facebook

Flipboard - The Content GuysNa de #hashtag-oorlog met Twitter en de video-oorlog van Instagram tegen Vine, gaat Facebook nu ook de strijd aan met het nieuwsplatform Flipboard.

Flipboard was Apple’s App of the Year

Flipboard werd door Apple in 2010 geëerd met de titel Apple’s iPad App of the Year. Men name op de iPad (of op een tablet) krijg je echt het gevoel door een magazine heen te flippen (bladeren). De pagina’s die je leest, kan je zelf samenstellen op basis van de door jouw aangegeven interesses. Deze samenvatting was even voor de mensen die nog niet bekend waren met Flipboard.

De informatie van het persoonlijke Flipboard-nieuws komt o.a. via Twitter, Facebook, NU.nl enz. binnen. Een reden voor veel van die sites om protest aan te tekenen bij Flipboard. De contentverschaffers waren nu eenmaal niet van Flipboard. Het bedrijf besloot vervolgens “royalty’s” te gaan betalen aan de websites waar informatie vandaan gehaald werd en zo was iedereen weer blij.

Weer een idee die Facebook zelf niet verzint

Waar Flipboard de zaken netjes afhandelde, kwam het oude gezegde “beter goed gejat dan slecht bedacht” bij Facebook juist weer bovendrijven. Na hasthtags en korte filmpjes, moest Facebook ook nu weer zo nodig een eigen Flipboard-variant namaken. Volgens Facebook zal de app niet veel afwijken van Flipboard en dus kan je je tevens afvragen, waarom Facebook het nu minder erg vindt om nieuws bij anderen te “lenen”. Vraag is wel of Facebook het op wat voor een manier dan ook zal gaan integreren met bestaande apps of dat het een app op zich wordt.

Een nieuwe app van Facebook biedt meer ruimte voor reclame

De ontwikkeling is wel weer een logisch gevolg. Facebook ziet grote kansen via deze app om nog meer reclame-uitingen te kunnen verkopen. Het beursgenoteerde bedrijf ziet altijd noodzaak in meer inkomsten. Dat het een succes kan worden, heeft Flipboard al bewezen. In mei telde Flipboard wereldwijd ruim 50 miljoen eigen “tijdschrift”-gebruikers en 6 miljard “flips” per maand.

Meer apps, meer contentmarketing

Wij als harde werkers in de contentmarketing hoeven er overigens niet rouwig om te zijn. Het nieuwe nieuwsplatform van Facebook biedt voor contentmarketeers, bedrijven en adverteerders ook weer heel veel nieuwe kansen. Dus… Wat klagen we nou?

The Content Guys - Maak fans van volgers

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s